ספר זה מסכם למעלה מעשור של מחקרים בנושאי אתיקה ארגונית, פיתוח קודים אתיים בקרב אנשי חינוך והוראה, והתנהגויות נסיגה של מורים כגון איחורים, היעדרויות ועזיבה. הספר מחבר בין תיאוריה לפרקטיקה, וומיועד לחוקרים ולסטודנטים בתחומי ניהול ומנהיגות מערכות חינוך, כמו גם לשאר בעלי העניין במשאב האנושי בארגוני חינוך.
הספר דן בסוגיה כבדת משקל שהדיון האקדמי והציבורי אודותיה מצוי עדיין בתהליכי גיבוש. ביכולתו לסייע לעוסקים בעשייה החינוכית בכל הדרגים להבין את הגורמים להתנהגויות נסיגה ולשקול דרכי תגובה מתאימות (פרופ' אדם ניר, האוניברסיטה העברית).
באמצעות המחקרים הבולטים בעולם, ספר זה שופך אור על מאפייני ההתנהגות של מורים ועל הקוד האתי הנדרש מהם. הוא יכול לסייע למנהלים ולאנשי צוות ליצור אקלים איכותי לצמיחתם של המורים ולחברה כולה (איל רם, סמנכ"ל ומנהל מינהל עובדי הוראה, משרד החינוך).
עבורנו, המופקדים על מערכות החינוך ביישובים שונים, נושא הספר — אתיקה ארגונית — הוא נדבך מהותי לפיתוח ולשימור של מערכת חינוך ערכית. השילוב שבין התיאוריה למעשה מועיל לכל מי שהחינוך יקר ללבו (אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות).
הספר מבוסס על מחקר מעמיק ומציע מבט חדש, המשלב בין תיאוריה לפרקטיקה, על תופעה שהיא בבואה לשאלות גדולות המעסיקות אותנו כאנשי חינוך (ליזי שמעוני הרשקוביץ, מנהלת מחלקת חינוך בעיר מודיעין־מכבים־רעות).
ספר חובה לכל מנהל מוסד חינוכי, למנהלי תחום ידע ולמנהלי שכבה . התכנים, המוגשים באופן מרתק, מתרגמים את השטח של חיי בית הספר למילים (צורית ברק, רכזת חברתית, מנהלת תחום ידע ומחנכת בתיכון עירוני א‘, חיפה).
מבוא
שער ראשון
פרק 1: אתיקה ארגונית בהקשר הבית־ספרי
פרק 2: הקשר בין תפיסת האתיקה הארגונית לבין התנהגויות נסיגה מסוג איחורים, היעדרויות ועזיבה בקרב מורים
פרק 3: התנהגויות נסיגה בקרב מורים
פרק 4: המשתנים הנפוצים לניבוי התנהגויות נסיגה של מורים
פרק 5: איחורי מורים
פרק 6: היעדרויות מורים
פרק 7: עזיבת מורים
פרק 8: תֵאוריית הרצף כמסבירה התנהגויות נסיגה של מורים
פרק 9: נטייה לעזוב בקרב מורים
פרק 10 : מדידת הנטיות לאחר ולהיעדר
פרק 11 : נטייה להתנהגות בלתי הולמת בהקשר הבית־ספרי
פרק 12 : תפיסת ההפרה של החוזה הפסיכולוגי כמסבירה התנהגויות נסיגה של מורים
פרק. 13 : תפיסת האקלים האתי כמסבירה התנהגויות נסיגה של מורים בבית הספר
פרק. 14 : תפיסת הצדק הארגוני כמסבירה התנהגויות נסיגה של מורים בבית הספר
פרק. 15 : תפיסת המחויבות הארגונית כמתווכת בין משתני אתיקה לבין התנהגויות נסיגה של מורים
פרק 16 : הקשר שבין התנהגויות אזרחיות לבין התנהגויות הנסיגה
פרק 17 : אסטרטגיות לצמצום התנהגויות נסיגה בקרב מורים
פרק 18 : הדרכה ממוקדת לומד — לקראת צמצום התנהגויות נסיגה של מורים
שער שני
פרק 19 : הקונטקסט במערכת החינוך המעודד פיתוח קוד אתי
פרק 20 : הפער בין המדיניות המוצהרת לבין הנעשה בשטח
פרק 21 : הצורך בקוד אתי לאנשי חינוך והוראה: זווית מבט בינלאומית
פרק 22 : הממדים העולים מתוך הקודים האתיים לאנשי חינוך ברחבי העולם
פרק 23 : דרכי הובלה לפיתוח קוד אתי לאנשי חינוך והוראה
פרק 24 : פיתוח קוד אתי לאנשי חינוך והוראה באמצעות סימולציות קבוצתיות
פרק 25 : דרכי אכיפה להטמעת קוד אתי לאנשי חינוך והוראה בעולם
פרק 26 : המאפיינים של קודים אתיים שונים שפותחו בעולם
פרק 27 : דרכי הטמעת הקוד האתי במערכת החינוך בארה "ב
פרק 28 : אחרית דבר